Kaip užregistruoti namą?

hand presenting model house home loan campaign

   Daugelis žmonių turi svajonę gyventi gražiame name, tačiau ne visada žino kaip tai įgyvendins t.y. ar namas bus statomas savarankiškai ar vis dėl to ketinama nusipirkti jau pastatytą namą. Tai yra labai svarbu, nes pasirinktas vienas ar kitas būdas turi įtakos tam ar namo įregistravimo procesas bus lengvesnis, ar sudėtingesnis. Jeigu Jūs dar tik turite viziją, jog ateityje norite turėti namą, to užtenka, kad galėtumėte pradėti domėtis, kokie veiksmai yra reikalingi norimo tikslo pasiekimui ir vėliau reikės tik atnaujinti žinias, tai ateityje reikšmingai padės įregistravimo darbus vykdyti sklandžiai, taupant savo laiką, pinigus ir nervus.

   Žmonės kurie yra susipažinę su namo registravimo procesu, bent kažkiek įstatymais, žino arba bent įtaria, jog statant namą yra būtina vadovautis projektu, norint išvengti papildomų problemų ateityje (tokių kaip projekto korekcija). Tačiau jeigu namas yra įsigyjamas (pirkimo – pardavimo sandoriu) ir ateityje norima jį įteisinti (nes perkant jis buvo neregistruotas), gali būti jog buvusių savininkų vizija statant namą keitėsi ir todėl ne pilnai buvo vadovaujamasi  projektu - statybos metu, o registracija dėl to pabaigus statybas, nebuvo vykdoma. Visada geriausia įregistruoti neseniai pastatytą namą, nes tokiu neabejotinai išvengiama įvairių papildomų nesklandumų kurie ateityje dėl besikeičiančių įstatymų būtinai atsiranda, nes įregistruojant namą po kelių ar keliolikos metų (dažnai pasitaikantis savininkų sprendimas atidėlioti) bus daugiau reikalų. Tarkim jeigu namas ir buvo pastatytas laikantis tuo metu galiojančių įstatymų, vis tiek gali reikėti daryti projekto patikslinimą, nes pagal naują įstatymą reikalavimai sugriežtėjo ir dauguma nukrypimų, kurie pradžioje atrodo nereikšmingi, jau bus laikomi kaip esminiai neatitikimai dėl ko ir reikia koreguoti projektą.

   Norint įregistruoti namą svarbu atkreipti dėmesį į tai: ar bus vykdomas 100% namo įregistravimas ar tik dalinis; namas yra iki 80 kv.m. ar daugiau; namas patenka ar ne į saugomas teritorijas tokias kaip parkas ar paveldas; aktualu ar statinys mieste ar rajone; aktualu ar tai gyvenamas ar negyvenamas namas ir ant kokios paskirties žemės pastatyta ar ketinama statyti. Kiekvienu atveju nagrinėjama situacija individualiai nes nuo kiekvieno iš kriterijų atitinkamai keičiasi ir dokumentų reikalingų registracijai būtinumas. Labai svarbu vykdyti statybas žinant kokie dokumentai reikalingi pradėti darbams, kitu atveju gali reikėti susimokėti baudą už nelegalias statybas. Kartais paaiškėja taip jog statyboms buvo reikalingas leidimas, tokiu atveju klientai tikrai nebūna laimingi nes tiek projekto tiek baudos išlaidos nebuvo įvertintos į namo įteisinimo sąnaudas.

   Tai pat reikia atkreipti dėmesį į tai, kuriais metais buvo išduotas statybos leidimas (SL), kadangi nuo to priklauso kokie dokumentai bus reikalingi priduodant namą. Senesniems leidimams yra paprastesnės tvarkos nei naujiems.

   Namo užregistravimo paslaugos terminas priklauso nuo to, kokie dokumentai yra turimi, kokia situacija (t.y. ar namas pastatytas pagal projektą ir ar nepasikeis įstatymai eigoje). Net ir idealiu atveju derėtų pabrėžti, jog tai yra ganėtinai netrumpas procesas, o jei yra neatitikimų arba keičiasi įstatymai prisideda tai reikšmingai prisideda ir prie terminų ir prie išlaidų.

   Šiais laikais dauguma žmonių yra užimti ir dokumentų tvarkymui turi mažai laiko bei noro. Todėl mūsų įmonėje galima pasirinkti namo pridavimo paslaugą, kurią sudaro: dokumentų peržiūrėjimas ir įvertinimas ko dar trūksta, pirminė konsultacija, ateities veiksmų ir darbų aptarimas, kainos bei terminai. Esmė priklauso nuo to kokius dokumentus atsinešė klientas, kokie darbai bus reikalingi ar bus poreikis projekto korekcijai. Visi procesai vykdomi mūsų įmonėje arba su mūsų partneriais arba su kliento nurodytais rangovais, tai pat kaip kuriuos veiksmus turi atlikti pats klientas. Po visų darbų atlikimo ir suderinimo su suinteresuotomis institucijomis, klientui perduodami pilnai tvarkingi dokumentai, kuriuos reikia užsiregistruoti Registrų centre.

   Namai yra viena iš didžiųjų svajonių ir investicijų žmogaus gyvenime. Tad, jeigu neturima patirties namo įregistravimo dokumentų tvarkyme ar sunku rasti tam laiko, visada siūlytina į pagalbą pasitelkti specialistus. Taip atsiranda užtikrintumas, jog viskas vyks sklandžiai, o iškylančios problemos bus išsprendžiamos.

Pilnam (100 proc.) namo, didesnio negu 80 kv. įregistravimui reikalinga turėti šiuos dokumentus:

- Statybos leidimas
- Statybos darbų draudimas
- Statybos vadovo pažymėjimas
- Techninis darbo projektas
- Vandens tyrimai arba gręžinio pasas
- Geodeziniai matavimai
- Inžinerinių tinkle įvadų į statinius/pastatus planas
- Nekilnojamojo daikto kadastriniai matavimai (inventorizacija)
- Energinio naudingumo sertifikatas